Contextgerichte vragen
Wat zijn contextgerichte vragen?
Contextgerichte vragen stel je om erachter te komen of iemand moeite heeft met basisvaardigheden. Maar zonder het benoemen van onderwerpen als taal of laaggeletterdheid.
Contextgerichte vragen stel je meestal tijdens een intake of vervolggesprek. Het is belangrijk dat deze aansluiten op vragen die sowieso al gesteld worden. Zo zijn de vragen onderdeel van het werkproces. Je kunt de vragen ook in een standaard (intake)formulier opnemen.
Wie kunnen de contextgerichte vragen inzetten?
Professionals als:
- Consulenten Participatiewet, zorg, schuldhulpverlening, UWV, wijkteams, kraamzorg, kinderopvang, peuterspeelzalen, onderwijs, WMO loket, etc.
- Organisaties die vermoeden dat ze te maken hebben met laaggeletterden. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van:
- no-show.
- veel vragen over onderwerpen uit folders, brieven of op de website.
- verkeerd gebruik van medicijnen.
- Organisaties waar andere screeningsinstrumenten niet passen in de werkwijze. Bijvoorbeeld omdat het klantcontact kort is (zoals bij de huisarts).
Voorbeelden van contextgerichte vragen
Contextgerichte vragen zijn altijd op maat. Zodat ze aansluiten bij de dienstverlening van jouw organisatie. Onze adviseurs kunnen helpen bij het opstellen van de vragen. We hebben voorbeeldvragen over de volgende thema’s beschikbaar:
- Gezondheid
- Participatiewet
- School en kinderopvang (ouderbetrokkenheid)
- Schuldhulpverlening
- UWV
Een contextgerichte vraag kan zijn:
- Helpt iemand u bij het invullen van aanvragen of formulieren?
- Leest u uw (klein)kinderen voor?
…en dan?
Uit het gesprek volgt eventueel een indicatie van laaggeletterdheid. Het is belangrijk om door te vragen en door te verwijzen naar een passende cursus.
Meer weten?
Lees meer over contextgerichte vragen in ons voorbeeldboekje.
Aan de slag?
Wilt u er graag mee aan de slag?
Neem dan contact op via het contactformulier. Of benader de adviseur in jouw regio.