Meedoenmeter

Met de Meedoenmeter kunnen maatschappelijke instellingen, gemeenten en andere organisaties een indruk krijgen in welke mate klanten of cliënten actief deelnemen aan de samenleving. Het resultaat is dat consulenten een aantal adviezen krijgen over een onderwerpen om de sociale inclusie van een deelnemer te bevorderen, bijvoorbeeld over sociale contacten of het doen van (vrijwilligers)werk. Ook de deelnemer krijgt adviezen hoe hij meer actief kan deelnemen aan de samenleving. 

Het maken van de Meedoenmeter neemt ongeveer tien minuten in beslag en is voor iedereen geschikt om te maken. 

Als organisatie heeft u een account nodig om gebruik te kunnen maken van dit instrument. Heeft u nog geen account? Vraag dan een account aan bij Stichting Lezen & Schrijven

Heeft u al een account? Klik dan hieronder op de button om te starten.

 

Voorbeeldvraag: 

Meedoenmeter

Over de Meedoenmeter:

Dit instrument is ontwikkeld door Prof. Dr. M. Segers (Maastricht University) en Dr. M. de Greef (Vrije Universiteit Brussel) in samenwerking met Prof. Dr. Liesbeth De Donder (Vrije Universiteit Brussel) en Dr. Sarah Dury (Vrije Universiteit Brussel) op basis van de volgende referenties:

1. Andrews, F. M. & Withey, S. B. (1974). Developing measures of perceived life quality: Results from several national surveys. Social Indicators Research, 1974 (1), 26.
2. De Greef, M., Segers, M. & Verté, D. (2010). Development of the SIT, an instrument to evaluate the transfer effects of adult education programs for social inclusion. Studies in Educational Evaluation (36), 42 - 61.
3. De Jong Gierveld, J., & Van Tilburg, T. (2008). De ingekorte schaal voor algemene, emotionele en sociale eenzaamheid. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, 39(1), 12. Routledge/University of Twente.
4. Dykstra, P. A., & De Jong Gierveld, J. (2006). Gender and marital-history differences in emotional and social loneliness among Dutch older adults. Canadian Journal on Ageing, 23(2), 141.